Kinango - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Wilma Rison - WaarBenJij.nu Kinango - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Wilma Rison - WaarBenJij.nu

Kinango

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Wilma

01 Maart 2012 | Kenia, Nairobi

Vanmorgen begon leuk! we hadden gisteravond op onze site gezet dat Mary tassen wil maken voor onze nederlandse vrienden om zo een eigen winkeltje te kunnen opzetten. En vanmorgen al drie aanmeldingen!! We schreven de order voor haar op papier en gaven haar dat, zodat haar eigen winkeltje officiceel geopend is op 1 maart 2012!! We zullen jullie de foto laten zien van dit moment! Geweldig, en de tassen zijn echt heel handig in gebruik.

Zo nu fris gedouched zit ik achter de computer, maar nog niet zo lang geleden zag ik rood van het stof. We hebben vandaag de lange tocht naar Kinango gemaakt! Vanmorgen al vroeg waren Nel en John aan deze kant van de ferry. Omdat alle 10 matrassen mee moesten naar het Dorkas Home gingen we met twee auto;s. John keek eerst of er genoeg olie en benzine in de auto;s zat. Vincent ging ook mee om John gezelschap te houden en om kennis te maken met de eigenaar van het naaiatelier in Kinango.
Om 10 uur reden we weg uit Likoni. Het is eerst een klein uur tot de grens van Simba Hills en dan ga je het binnenland in en houden de ,,normale,, wegen op. De grond is rotsachtig, stoffig en rood is de aarde. Dus zo aan het eind van de droge tijd is het stoffig en zit het stof in je ogen, je haar, overal.Ze hopen hier dat de regen snel gaat komen, maar volgens kenners duurt dat nog wel een maand. Enfin met de auto van Nel was het een hele tour, maar het autootje hield zich prima. Nel kan zo meedoen aan de Dakar-race! soms schoven we wat weg en soms was de kuil te diep, maar het ging goed.Na twee uur kwamen we aan bij het Dorkas home waar John ons vorig jaar heenbracht.(Diane, Peter en Jolanda) John en Nel hebben in hun begintijd in Afrika hier gewoond, Nel zelfs in dit huis, wat toen eigendom was van ,,Jeugd met een opdracht. Zij wilden dit huis toen kopen om een kinderhuis te beginnen, maar de staat van het huis was te slecht.(1993) Nou het is inmiddels geen twee verdiepingen meer, een verdieping is verdwenen, en de vloer vertoond diepe scheuren, maar er verblijven 27 kinderen.De slaapkamer was meer opgeruimd dan vorig jaar, maar de matrassen waren meer dan welkom. Ja behalve bedden hebben de kinderen niets. Geen stoelen, tafels, speelgoed, kasten. Maar ze hebben onderdak, eten en scholing. Dat is wel heel basic,maar voldoende om later een bestaan te kunnen opbouwen. Het huis is niet aangesloten bij Dorkas zoals wij die stichting kennen, maar gewoon een naam die bedacht is. De sponsering is vrnl door een Duitse organisatie. Maar er is ongeveer 15 euro per kind per maand te besteden.
We dronken een kop thee met melk en suiker en kregen een witte boterham met boter!!Een hele traktatie.Er kwamen een aantal kinderen inmiddels thuis en ze bekeken de matrassen vol bewondering.Leuke foto;s zullen we toevoegen. Nel gaf de eigenaar nog wat geld en bedankte voor het ontvangst. Nu maar hopen dat de matrassen echt gebruikt worden voor het kinderhuis!! Maar wij hebben ons best gedaan en jullie allemaal bedankt voor de sponsering.
We vervolgden ons weg naar het naaiatelier. Vriend Isaac heeft het naaiatelier inmiddels verhuisd naar een A-lokatie in Kinango en het atelier ligt nu aan de doorgaande weg. Het is een soort portocabine met drie trapnaaimachines en daarop kunnen de vrouwen van de plaatselijke bevolking leren naaien. Ze hebben dan de tools om een eigen zaakje te beginnen of om voor hun gezin de kleding te onderhouden. John heeft veel gepreekt in deze omgeving, die dor en arm is. Hij haalde de passage in de bijbel aan.Geef de mensen geen vis maar een hengel. Dus geef de mensen geen kleding maar een naaimachine!! nou heb ik dat niet netjes verwoord. Van jullie hoor ik graag waar dat staat in de bijbel. Happy Rock steunt dit project iedere maand. De bedragen, daar koop je bij ons nog geen rolletje garen voor! maar geweldig dat ze dit doen. Niet van hun rijkdom maar uit naastenliefde.
We keken wat rond, kregen een soda(cola)(nee Peter, we hebben er niet voor gebeden) maar wel na afloop gebeden voor het project.
Op de terugweg kwamen we even vast te zitten, drie stevige blanke dames in en klein autootje, moet een leuk gezicht zijn geweest.Wilma en ik stapten uit en er kwam iemand helpen duwen. Zo konden we onze terugreis beginnen. Het ging voorsoedig, geen olifanten op de weg en geen lekke band, dat zijn je grootste zorgen hier. Onderweg is het een prachtig landschap en een diversiteit aan huizen, van leem, riet en andere materialen. Ik zou 100x liever hier wonen dan in een huisje in de binnenstad van Mombasa, maar het bestaan zal wel hard zijn.
Wij reden het laatste stuk met John maar naar HR en vandaar met de tuctuc. Wij moesten nog wat groenvoer hebben, maar ,,ons,,kraampje was dicht en we ontdekten nog een kraampje iets voorbij Amani Acres. Er lag een baby in de kraam, maar ze had ook nog wat uien en tomaten en een banaan en mango voor toetje. Ik gaf haar iets meer dan de 40KHS, ze keek me blij aan. Ik denk dat ik volgende week geen baby's aantref tussen de groente bij AH, maar ik kom ook niet thuis met een zak groente voor 35 cent!!
Het was weer een dag om niet te vergeten!!

• 01 Maart 2012 - 15:20

Hanneke:

Hai Angela en Wilma,

Wat ontzettend mooi om te lezen jullie verhalen.
    Jullie genieten van alles wat jullie meemaken en dat doen wij aan deze kant van de aarde van de mooie verslagen.
    Geweldig voor je Angela om zo bezig te zijn.

Een dikke knuffel en veel liefs.

• 01 Maart 2012 - 20:46

Frank:

Eindelijk..........................de matrassen zijn er !!!!!!
    Iedereen bedankt die geholpen heeft een stukje matras bij elkaar te verzamelen.

Ze zien er erg mooi uit, meiden !!!!!

Frank

• 01 Maart 2012 - 22:43

Anja:

valt me mee dat je de baby niet meegenomen hebt :-)

• 02 Maart 2012 - 09:52

Hey Frank!!:

Hartelijk bedankt voor die vele euro's op onze bank account! Ze zijn er weer vanaf en de matrassen gekocht! Heerlijk weer frisse bedden, geen urine luchtjes meer nu ze zindelijk zijn, bijna allemaal. En nog wilden de werkers de oude matrassen hebben... 't is wat he. De geur zou wel weggaan als het matras maar lang genoeg in de zon stond.
    Nog steeds schrijf ik vanaf de computer (laptop) die we samen hebben gekocht. :-) goed he. We zijn echt blij met je vrouw hoor, en leren van haar. Bedankt ook M. en E. dat jullie haar met ons delen deze tijd. Frank, make sure you hug her proper and long..
    Warme groet,
    Nel

• 02 Maart 2012 - 14:41

Paula:

Zo, wat zullen die kinderen heerlijk slapen, wat geweldig voor ze!!

• 02 Maart 2012 - 18:49

Mieke:

Hoi wilma en angela
    Het is zo leuk om te lezen wat jullie doen en hoeveel mensen er blij gemaakt worden door jullie dan wel met support uit nederland.
    de tassen van mary zien er leuk uit dus misschien wil je er voor mij twee mee nemen.
    dat er kindertehuizen bestaan waar ze echt bijna niets hebben geloof je bijna niet als je in nederland zit maar de kinderen zijn in ieder geval van de straat en hebben een toekomstperspectief
    er zijn toch veel mensen die goed doen
    het schiet voor jullie al weer aardig op
    nog veel plezier en goed werk
    groetjes mieke

• 03 Maart 2012 - 07:06

Peter:

Hallo Dames,
    Ah Kinango, wat een ervaring was dat! Goed te horen dat het werk daar nog doorgaat, en het naai atelier nog succesvoller kan worden.
    Denk dat t aan de soort soda ligt ? De vorige keer sprite en sinas dacht ik ;-)
    Veel plezier in jullie laatste weekje nog en groeten aan Nel & John
    Peter

• 03 Maart 2012 - 18:01

Mirjam:

Ontzettend stom, maar ik krijg het NU pas door van jullie site...Ik schaam me dood. Alsmaar doorgehold en totaal geen erg gehad in jullie superleuke verslagen. Tot vandaag dan, en nu zit ik er al meer dan een uur ingedoken en kan niet meer ophouden met lezen en foto''s kijken. Frederike er net bij geroepen en Ruby laten zien. Da's net wat voor haar, zo''n schattige baby, misschien na haar eindexamen een poosje daarheen om te helpen met die kinders. Kunnen jullie Ruby niet meebrengen?? Ik weet genoeg liefhebbers hier, en je zou haar bijna zelf nog opnemen in je gezin. Maar ja, wij zijn inmiddels meer op de leeftijd van een oma en een opa.
    Wat een ander leven daar, en wat zou het voor veel verwende mensen goed zijn eens een tijdje in zo''n land rond te kijken en het leven daar zelf mee te maken. (Ja, ook voor mijzelf hoor, geef ik meteen toe. Alleen zou ik die hitte erg slecht trekken).
    Ik kijk uit naar jullie "'live-verslagen"' en hoop op een ouderwetse dia-avond met verhalen, vind ik altijd zo gezellig...Een heel goede terugreis gewenst!

Liefs, ook van Boudewijn en Frederike,

Mirjam